Porsche 718 Forum banner

BWM X5 in de garage

2.5K views 29 replies 16 participants last post by  Barryng  
#1 · (Edited)
Heeft iemand dit als tweede auto en/of in zijn wagenpark?

We willen de auto van mijn vrouw upgraden en dit staat bovenaan de lijst. CR geeft het zeer hoge scores, FWIW. We zouden het nieuw kopen om te bezitten. Ik zou het waarschijnlijk laten onderhouden door een onafhankelijke garage, nadat het onderhoudsplan is verlopen, in dezelfde garage die de 718C onderhoudt.

Ik ben gewoon benieuwd waar ik op moet letten en hoop dat iemand hier ervaring heeft.

Ze rijdt nu in een 2014 Hyundai Santa Fe met iets meer dan 100.000 mijl die mijn auto voor slecht weer wordt totdat het over 2 jaar de auto van onze kinderen wordt. Ik hoop dat hij het volhoudt, de 3,3-liter motor uit 2014 heeft geen goede reputatie na het passeren van de 100.000 mijl.

#2 ·
Yep. Mijn vrouw heeft een X5 uit 2018. We hebben er ongeveer 60.000 mijl mee gereden. Misschien meer. Ik hoop dat ik het niet verpest, maar hij is erg betrouwbaar geweest. We hebben de basismotor en ik denk persoonlijk dat dat de beste manier is om te gaan. Hij is niet waanzinnig snel, maar dat hoeft ook niet. Hij is erg praktisch en comfortabel en werkt gewoon. Ik denk dat de X5 de beste luxe-achtige SUV op de markt is, maar ik ben een BMW-fan, dus neem dat met een korreltje zout. Ik moet wel vermelden dat ik een paar dagen een Macan-leenauto had en de Macan voelt veel wendbaarder aan dan de X5, maar de Macan is kleiner en minder praktisch.

#4 ·
Ik heb een X3 en een 3-serie. Beide zijn zeer betrouwbaar geweest en hebben een verrassend goed brandstofverbruik. Neem de M-sportophanging niet, tenzij je kiest voor adaptief, want de ophanging is te hard voor mijn vrouw in mijn niet-adaptieve M-sportophanging. De hardheid van de ophanging is naar mijn mening het enige waar BMW serieus in tekortschiet.

#5 ·
Is dit iemands andere auto en/of in hun stal?

We willen de auto van mijn vrouw upgraden en dit staat bovenaan de lijst. CR geeft het zeer hoge scores FWIW. We zouden het nieuw kopen om het te bezitten. Ik zou het waarschijnlijk laten onderhouden door een onafhankelijke garage, nadat het onderhoudsplan is verlopen, in dezelfde garage die de 718C onderhoudt.

Gewoon benieuwd waar ik op moet letten en in de hoop dat iemand hier ervaring heeft.

Ze rijdt nu in een Hyundai Santa Fe uit 2014 met iets meer dan 100.000 mijl die mijn auto voor slecht weer wordt totdat het over 2 jaar de auto van onze kinderen wordt. Ik hoop dat hij het volhoudt, de 3,3 liter motor uit 2014 heeft geen goede reputatie nadat hij de 100.000 mijl is gepasseerd.

Bedankt!
We hebben een X5d uit 2012 met iets minder dan 90.000 mijl. Meestal alleen regulier onderhoud, hoewel we een jaar geleden een DEF-tank hebben moeten vervangen, 1 jaar na afloop van de 10-jarige verlengde garantie. Mijn schoonzus en haar man hebben een X5 50e uit 2024 waar ze dol op zijn. We hebben ook een M540d uit 2018 die snel, krachtig en ongelooflijk zuinig is. Ik ben teleurgesteld dat BMW geen diesels meer naar de VS brengt, maar als we onze X5 zouden moeten vervangen, zou ik de nieuwe benzine- of hybride X5 nog steeds bovenaan de lijst zetten.

In de tussentijd was ik de onze regelmatig, zonder dat er een einde aan het bezit in zicht is......

Image

#6 ·
We hebben een 2020 X5 45e PHEV met iets meer dan 40.000 mijl. Hij is snel, comfortabel, betrouwbaar, ruim en zuinig. 390 pk en 442 lbft, met een gemiddelde van 42 mpg, ondanks dat hij regelmatig is gebruikt om een gesloten aanhanger te trekken. Hij heeft luchtvering, wat ik ten zeerste zou aanraden, want de rit voor een M sport-auto op 21-inch wielen is uitstekend.

#9 ·
We hebben een 2020 X5 45e PHEV met iets meer dan 40.000 mijl. Hij is snel, comfortabel, betrouwbaar, ruim en zuinig. 390 pk en 442 lbft, met een gemiddelde van 42 mpg, ondanks dat hij regelmatig is gebruikt om een gesloten autotrailer te trekken. Hij heeft luchtvering, wat ik ten zeerste zou aanbevelen, want de rit voor een M sport-auto op 21" wielen is uitstekend.

View attachment 79478
Hoe gedraagt hij zich bij hoge snelheid?
Ik had een tijdje een 2018 X5 PHEV als leaseauto en het was eng bij hoge snelheid. Alles boven de 140 km/u voelde het alsof ik een losse aanhanger achter me had. Het gewicht van de batterij achterin was waarschijnlijk de reden, maar hij had geen luchtvering of actieve dempers.
De PHEV-aandrijflijn was erg geweldig, soepel en braaf.
Ik zie dat de nieuwere versie die je hebt een grote update was.

#11 · (Edited)
Bedankt allemaal! Geweldige feedback die ik kan vertrouwen. Ik was verbaasd dat CR de X5 een 92 gaf in de meest recente enquête.

Ze overweegt ook een Lexus RX, maar ik denk dat haar hart bij de BMW ligt. Bovendien is de Lexus-voorraad laag en kunnen we haar voorkeursspecificatie gemakkelijker via BWM bouwen.
Ik heb de nieuwste RX nog niet gereden, maar als hij op alle andere Lexus SUV's lijkt waar ik in heb gereden of in heb gezeten, zijn ze de definitie van saai. Betrouwbaar als de hel, goede pasvorm en afwerking, OK-ontwerp, maar een rollende remedie tegen slapeloosheid. Onze 12+ jaar oude X5 rijdt scherper en strakker met minder carrosseriebewegingen dan welke nieuwere Lexus SUV dan ook die ik ooit heb gereden. Dus als je vrouw haar zinnen heeft gezet op een BMW en ze zelf een greintje rij-enthousiasme heeft, bestel die dan gisteren nog. 👍

En overigens, overweeg om de auto op te halen bij BMW's Spartansburg Performance Delivery Center. Ik heb het in 2012 voor de onze gedaan. Ik weet niet zeker of het nog steeds hetzelfde programma is. Ik kocht een enkele vliegticket om de avond ervoor aan te komen. BMW haalde me op van het vliegveld in een X6, bracht me onder in het Marriott hotel met diner met de groep (15+/-). Na het ontbijt de volgende ochtend brachten ze ons naar de PDC voor een halve dag op hun circuit, inclusief slipvlak, manoeuvres om ongevallen te voorkomen en verschillende geïnstrueerde ronden op hun circuit. Plus een hot lap. Allemaal in hun voertuigen, niet in die van jou, maar passend bij het model dat je hebt gekocht (voor mij een X5 diesel). Als extra bonus voor SUV-kopers gingen we nog een uur op hun offroad-parcours, waarin je instructies kreeg over het gebruik van hun heuvelafdalings- en andere functies. We gingen 30-40 graden zijwaarts hellende heuvels op en af. Had ons balancerend op drie wielen. Ik ben er zeker van dat onze vorige Acura MDX en een Lexus RX "crossover" in tweeën zouden zijn gebroken of ondersteboven zouden zijn geëindigd bij het proberen van een van die manoeuvres. Na de lunch was er een rondleiding van 2-3 uur door hun fabriek en een privétour door het BMW-museum ter plaatse. Enige teleurstelling was dat mijn vrouw niet kon komen vanwege een conflictschema. Ik reed de 500+/- mijl terug naar Maryland, beginnend om 17.00 uur en om 2.00 uur 's ochtends thuis, maar ik denk dat je de auto kunt laten verzenden als je te ver weg woont. Het was een spectaculaire en GRATIS ervaring. 😃

Succes, je hebt me aan het denken gezet dat ik die BMW-ervaring graag nog een keer zou willen doen, maar we houden te veel van onze 2012 om hem te verkopen.

Image
Image

Image
Image

#14 ·
2020 X5-eigenaar met de 6-cilinder basismotor en luchtvering, hier. Ik heb hem nieuw gekocht net voor de COVID-tekorten de prijzen in de hele industrie boven de adviesprijs opdreven. ~30k mijl later en ik zou hem zo weer kopen. Het is een geweldige familie-auto geweest voor roadtrips, is krachtig genoeg voor wat het is, zeer betrouwbaar en heeft een verrassend goed verbruik.

Ik raad zeker aan om eens te kijken. De mid-cycle refresh heeft meer technologie toegevoegd, maar BMW heeft naar mijn mening nog steeds fysieke schakelaars voor de belangrijkste dingen.

#15 ·
De X5 is wat ik op de shortlist van mijn ouders heb gezet. Ze hebben uiteindelijk voor de X5 gekozen. Basis. Veel beter voor hen dan de XC 90. Hij is erg ruim en comfortabel en heeft genoeg vermogen voor hen. Voor mij zijn al die grote, hoekige SUV's DOA, maar dat ben ik. Ik moet toegeven dat ik hem een paar keer per jaar leen als mijn combinatie van 718, GTI en Impreza (je merkt dat ik niet van grote voertuigen houd) de klus niet kan klaren. Mijn neef verderop in de straat is eigenaar van een X5M Competition. De prestaties zijn indrukwekkend, maar na het aanschaffen van een 911 GTS, doet hij de X5 weg. Hij vindt de X5MC nu gewoon te groot en niet wendbaar genoeg. Hij is een pittige bestuurder en doet veel aan trackdays. Zijn reservevoertuig is een F250, dus hij kan het gemakkelijk zonder de praktische kant van de X5M C, die hij zal inruilen voor een Audi RS6 Avant. Het is leuk om zulke opties (en een budget) te hebben!

#16 ·
We hebben sinds 2003 drie X5's gehad. Het zijn goede en zeer betrouwbare auto's geweest. Allemaal met de V8, die een verschrikkelijk verbruik heeft, hoewel de nieuwe (M60) iets beter is. De 2024 heeft de iDrive 8 (ik zou eindeloos kunnen doorgaan over alle dingen die ik er niet leuk aan vind) en een veel te zware besturing, die beide afbreuk doen aan wat anders een mooie auto zou zijn.

Ik steun de levering in Spartanburg als je het kunt regelen. We hebben het twee keer gedaan, een keer met een 3-serie en een keer met een X5. Beide zijn al lang geleden, maar we hebben ervan genoten en er een mini-vakantie van gemaakt in de bergen van North Carolina. Vroeger was het gratis, maar ik weet niet of dat nog steeds zo is.

#18 ·
Mijn vrouw en ik zijn de eigenaren van een 2023 BMW X5 xDrive40i met 23.000 mijl op de teller. Ik ben dol op de auto, hoewel ik eerlijk gezegd geen fan was van de laatste twee X3's die we hadden (de 4-cilindermotor was wat zwak in de laatste). Toen we naar de X5 keken, hebben we ook in de Cayenne gereden, waar we ook van hielden. Maar de Cayenne zou $20.000+ meer hebben gekost met dezelfde opties (en een deel van de technologie in de Porsche is veel slechter). We hebben ook in de Lexus GX gereden, die van de vorige generatie was en waarvan het interieur aanvoelde alsof het 15 jaar eerder was ontworpen.

Mijn enige klacht over de X5 is de beenruimte achterin, die beter zou moeten zijn gezien de totale grootte van de auto. Het rijden en comfort zijn top, vooral voor de passagiers voorin. Ik heb de X5 een paar keer tot ~190 km/u op lege snelwegen circuits (ja, dat is het ;) ) gehad en hij is zelfs bij die snelheid volledig stabiel. Consumer Reports had het zeker bij het juiste eind over de X5. Maar als geld geen probleem was geweest, denk ik dat ik de Cayenne had geprefereerd - het was een kleiner totaal pakket, met betere beenruimte achterin - plus, hij reed zoals je zou verwachten dat een Porsche SUV zou rijden. De BMW is waarschijnlijk een 9/10 qua rijdynamiek, terwijl de Cayenne een 10/10 was. Natuurlijk is deze beoordeling alleen gebaseerd op een half dozijn proefritten in de Cayenne - ik weet zeker dat als ik er een had gekocht, ik wel iets anders dan de technologie zou hebben gevonden om over te klagen. Daarom weet ik dat de X5 geweldig is, want ik heb hem al 2 jaar en ben er nog steeds dol op (behalve die verdomde beenruimte achterin).

#25 ·
Je hebt zo gelijk over de beenruimte achterin... eerlijk gezegd, het is schokkend hoe slecht het is... en enigszins zorgwekkend gezien het feit dat onze jongens qua lengte/beenlengte op mij lijken.

Ik kan niet geloven dat wij (vooral mijn vrouw, want zij is tenslotte de beslisser over haar auto) dit gemist hebben. Ik moet zeggen dat ik over het algemeen nog steeds erg onder de indruk ben van de bouwkwaliteit en gerustgesteld ben door de lof op internet voor de B58-motor (Savage Geese doet een geweldige recente X5 vs Cayenne vergelijking).

En, het allerbelangrijkste, ze is blij met haar upgrade van de Hyundai.

Mijn vrouw en ik zijn eigenaar van een 2023 BMW X5 xDrive40i met 23.000 mijl op de teller. Ik ben dol op de auto, hoewel ik eerlijk gezegd geen fan was van de laatste twee X3's die we hadden (de 4-cilindermotor was gebrekkig op de laatste). Toen we de X5 kochten, hebben we ook de Cayenne getest, waar we ook van hielden. Maar de Cayenne zou $20.000+ meer hebben gekost als hij met dezelfde functies was uitgerust (en een deel van de technologie in de Porsche is veel slechter). We hebben ook de Lexus GX gereden, die de vorige generatie was en waarvan het interieur aanvoelde alsof het 15 jaar eerder was ontworpen.

Mijn enige klacht over de X5 is de beenruimte achterin, die beter zou moeten zijn gezien de totale grootte van de auto. Rijden en comfort zijn top, vooral voor de passagiers voorin. Ik heb de X5 een paar keer tot ~120 mph op lege snelwegen racebanen (ja, dat is het ;) ) gehad en hij is zelfs bij die snelheid volledig stabiel. Consumer Reports had het zeker bij het juiste eind over de X5. Maar als geld geen probleem was geweest, denk ik dat ik de Cayenne had verkozen - het was een kleiner totaal pakket, met betere beenruimte achterin - bovendien reed hij zoals je zou verwachten dat een Porsche SUV zou rijden. De BMW is waarschijnlijk een 9/10 op het gebied van rijdynamiek, terwijl de Cayenne een 10/10 was. Natuurlijk is deze beoordeling alleen gebaseerd op een half dozijn proefritten in de Cayenne - ik weet zeker dat als ik er een had gekocht, ik wel iets had gevonden om over te klagen, behalve de technologie. Daarom weet ik dat de X5 geweldig is, omdat ik hem al 2 jaar heb en er nog steeds alles aan vind (behalve die verdomde beenruimte achterin).

View attachment 79510

#22 ·
Als je op een BMW-forum zit, en bonuspunten als het super behulpzaam/over het algemeen vriendelijk is zoals het 718 Forum, kun je dit dan delen voor de X5?

Het lijkt erop dat de vrouw de neiging heeft om naar de BMW te gaan en ik hoop dat ze die beslissing snel doorzet. Nogmaals bedankt.
Mijn persoonlijke favoriet:

#23 ·
Update

We hebben een Sdrive40i-specificatie voor haar besteld, er zijn enkele gemak- en comfortopties toegevoegd. Zilver op wit.

Ik zal PPF, keramiek en tint toevoegen direct na levering. Een beetje angstig om nu 2 Duitse merken in de garage te hebben, maar ik vertrouw erop dat ons meestal goede geluk met auto's zal aanhouden.

Ik waardeer ieders input, geruststelling en feedback enorm, inclusief de forums, bedankt!

#24 ·
Net de nieuwe X5 afgeleverd bij de detailer voor PPF, keramiek en tinting.

Het is gek voor mij hoe technologisch het ding is. Het zorgt ervoor dat ik het analoge gevoel van mijn 982 nog meer waardeer. Bevestigt opnieuw dat ik echt old school ben als het om technologie gaat.

Haar auto deed me betreuren dat ik de optie voor volledig leer niet had aangevinkt bij het bouwen van mijn auto. Maar de kosten om het in de X5 te doen in vergelijking met de Cayman waren zoveel goedkoper… gek.

#28 · (Edited)
We hebben een 2025 Cayenne (de dagelijkse bestuurder van mijn vriendin) die mijn 2016 X3 zou vervangen. Nadat de Cayenne in oktober werd geleverd, veranderde ik van gedachten en besloot ik de X3 te houden of te vervangen door een nieuwe X3 (mijn dagelijkse Boxster biedt geen nut). Vorige week ben ik langs een BMW-dealer gegaan en heb ik de 2025 X3's bekeken. Ik besloot al snel dat ik absoluut geen 2025 wil en mijn 2016 oneindig veel beter vind. De volledig digitale whiz-bang instrumentatie is verschrikkelijk, zelfs erger dan de 2025 Cayenne. BMW heeft een prachtig ergonomisch, gebruiksvriendelijk ontwerp dat ze vele jaren hebben gebruikt, veranderd in een psychedelische nachtmerrie van enigszins verticaal georiënteerde digitale displays. Bovendien zijn de acht aanpasbare sneltoetsen verdwenen en de console is vergelijkbaar, maar niet langer het aanraakvriendelijke echte knopontwerp zonder ernaar te kijken, zoals het vroeger was. Het zou een enorme stap terug zijn voor mij om van een 2016 naar een nieuwe 2025 te gaan, hoewel ik me zorgen maak over de betrouwbaarheid, aangezien ik bijna elke beschikbare elektronische optie heb besteld en hij binnenkort negen jaar oud is en 102.000 mijl heeft. Ik rijd de X3 minstens één keer per week, maar zet er nu niet veel kilometers op, dus misschien verzacht dat mijn zorgen over de leeftijd. De definitieve reden om de deal niet te sluiten is die ongelooflijk lelijke, grove nieuwe nierengrill. De nieuwe styling is gewoon onaangenaam om naar te kijken, zelfs vanaf de bestuurdersstoel vanwege de schijnbaar veel hogere motorkap. Dus als u een nieuwe BMW overweegt (versus Mercedes, Porsche, enz.), raad ik u ten zeerste aan om de digitale instrumentatie en de aanraakknoppen, waar helaas iedereen naartoe is overgestapt, zorgvuldig te bekijken en te vergelijken. Ik besef dat ik de X3 uiteindelijk zal moeten vervangen, maar op dit moment ben ik te afgeschrikt door wat ze hebben gedaan om dat de komende paar jaar te overwegen, wanneer de fabrikanten misschien ergonomisch ontwerp en hoe ongelooflijk belangrijk dat is, herontdekken.

#29 ·
We hebben een 2025 Cayenne (de dagelijkse auto van mijn vriendin) die mijn 2016 X3 zou vervangen. Nadat de Cayenne in oktober werd geleverd, veranderde ik van gedachten en besloot ik ofwel de X3 te houden ofwel te vervangen door een nieuwe X3 (mijn dagelijkse Boxster biedt geen nut). Vorige week ben ik langs een BMW-dealer gegaan en heb ik de 2025 X3's bekeken. Ik besloot al snel dat ik absoluut geen 2025 wil en mijn 2016 oneindig veel beter vind. De volledig digitale whiz-bang instrumentatie is verschrikkelijk, nog erger dan de 2025 Cayenne. BMW heeft een prachtig ergonomisch, mensvriendelijk ontwerp dat ze jarenlang hebben gebruikt, veranderd in een psychedelische nachtmerrie van enigszins verticaal georiënteerde digitale displays. Bovendien zijn de acht aanpasbare sneltoetsen verdwenen en de console is vergelijkbaar, maar niet langer het aanraakvriendelijke echte knopontwerp zonder naar beneden te hoeven kijken, zoals vroeger. Het zou een enorme stap terug zijn voor mij om van een 2016 naar een nieuwe 2025 te gaan, hoewel ik me zorgen maak over de betrouwbaarheid, aangezien ik bijna elke beschikbare elektronische optie heb besteld en hij binnenkort negen jaar oud is en 102.000 mijl heeft. Ik rijd wel minstens één keer per week met de X3, maar ik zet er nu niet veel kilometers op, dus misschien verzacht dat mijn zorgen over de leeftijd. De deal wordt bezegeld door de ongelooflijk lelijke, grove nieuwe nierengrille. De nieuwe styling is gewoon onaangenaam om naar te kijken, zelfs vanaf de bestuurdersstoel, vanwege de schijnbaar veel hogere motorkap. Dus als je een nieuwe BMW (vs. Mercedes, Porsche, etc.) overweegt, raad ik je ten zeerste aan om de digitale instrumentatie en de aanraakknoppen, waar helaas iedereen naartoe is overgestapt, zorgvuldig te bekijken en te vergelijken. Ik besef dat ik de X3 uiteindelijk zal moeten vervangen, maar op dit moment ben ik te afgeschrikt door wat ze hebben gedaan om dat de komende jaren te overwegen, wanneer de fabrikanten misschien ergonomisch design en hoe ongelooflijk belangrijk dat is, herontdekken.
Ik ben het over het algemeen met je eens... om duidelijk te zijn, het allerbelangrijkste is dat mijn vrouw heel blij is, en ze is terecht geüpgraded van een 10 jaar oude Hyundai Santa Fe (wordt mijn optie voor slecht weer en binnenkort de auto van onze 14-jarige zoon als hij oud genoeg is om te rijden).
Maar ik ben niet zo'n fan van de snufjes en de digitale evolutie van de X5... Ik besef dat ik een eenvoudig persoon ben en over het algemeen niet erg technisch. Ik geef toe dat de rijkwaliteit geweldig is, de motorprestaties lijken verbazingwekkend en voor een niet-M-versie rijdt hij erg sportief.

Maar ja... Ik stap in de 718 of zelfs de Hyundai en ik denk: ahhhhhh. Haha.