Porsche 718 Forum banner

Technische beschrijving Porsche Flat 4

8.3K views 36 replies 20 participants last post by  Johnmark101  
#1 ·
Mijn excuses als dit "oud nieuws" is, maar het is het beste technische overzicht dat ik heb gelezen.

#5 ·
#6 ·
Na een non-stop run van 12 en 14 uur (behalve voor brandstof) afgelopen zomer in vele omstandigheden, heeft The Bee nooit een steek gemist. De motor kan urenlang boven de 4 k draaien. Temp, oliedruk, etc. varieerden nooit. Geweldige motor in een geweldige auto. Werkt voor mij.
(Opmerking: de hele reis was meer dan 6.000 mijl in zes rijdagen. Meestal binnenwegen. Veel schakelen.)

#18 ·
Na afgelopen zomer een non-stop run van 12 en 14 uur (behalve voor brandstof) in vele omstandigheden te hebben gedaan, heeft The Bee nooit een slag gemist. De motor kan urenlang boven de 4 k draaien. Temp, oliedruk, etc. varieerde nooit. Geweldige motor in een geweldige auto. Werkt voor mij.
(Opmerking: de hele reis was meer dan 6.000 mijl in zes rijdagen. Meestal binnenwegen. Veel versnellingswisselingen.)
6000 mijl in 6 dagen? Dat is indrukwekkend!

#7 ·
Ik heb zowel met een 2.0T als met een 4.0 liter gereden op PEC Atlanta. Elke sessie duurde 45 minuten, waarbij ik het grootste deel van de tijd op de buitenbaan doorbracht, de motor op meerdere plaatsen op de vloer trapte en de remmen hard aan het werk zette. Geen van beide auto's had er ook maar het geringste probleem mee. In beide gevallen kon je de remmen ruiken toen we uitstapten. De PEC-medewerker die met me meereed, heeft er niet eens commentaar op gegeven. Ik had nog nooit zoiets geroken, omdat ik nog nooit zo hard met een auto had gewerkt. Ik heb nooit een indicatie gezien dat een van beide motoren er problemen mee had. En beide auto's stonden al een tijdje bij PEC.

#8 ·
Ik heb zowel met een 2.0T als een 4.0 liter gereden bij PEC Atlanta. Elke sessie duurde 45 minuten, waarbij ik het grootste deel van de tijd op de buitenbaan doorbracht, de motor op meerdere plaatsen vol gas gaf en de remmen hard aanpakte. Geen van beide auto's had er ook maar het geringste probleem mee. In beide gevallen kon je de remmen ruiken toen we uitstapten. De PEC-medewerker die met me meereed, heeft er niet eens commentaar op gegeven. Ik had nog nooit zoiets geroken, omdat ik nog nooit zo hard met een auto had gewerkt. Ik heb nooit een indicatie gezien dat een van beide motoren er problemen mee had. En beide auto's stonden al een tijdje bij PEC.
Precies de reden waarom ik er nooit over heb getwijfeld om met onze BGTS te gaan racen zodra de inrijperiode voorbij was. Ze houdt er gewoon van om hard te werken. Daarom trakteer ik haar op frequente olie- en vloeistofverversingen, samen met nieuwe remblokken en -schijven wanneer dat nodig is. De verwachting is dat ze mij gemakkelijk zal overleven.

#9 ·
Geweldig verslag en mensen vergeten dat de turbo4 geen goedkope, minderwaardige motor was, zoals sommigen hier hebben gesuggereerd. Tijdens de introductie was het de bedoeling dat hij de NA flat6 zou vervangen en kreeg hij volledige Porsche-engineeringondersteuning en werd hij zij aan zij gebouwd met de andere 6-cilinder sportwagen-aandrijflijnen. Dit WAS de Porsche-motor voor de nieuwe generatie die Porsche moest helpen om te voldoen aan de emissie- en brandstofverbruiksstandaarden. In dat opzicht hebben we geluk dat hij de volledige Porsche-engineeringbehandeling heeft gekregen. Ik wil niet dat dit wordt opgevat als een afwijzing van de 4-cilinder in de Macan, want dat is een fantastische motor die momenteel onze Mk7 GTI aandrijft. De EA888 is een geweldige motor, of hij nu van VW, Porsche of Audi komt, ik wil alleen maar zeggen dat ik denk dat sommigen denken dat de Turbo 4 zoiets was, dat ze een VW flat 4 van de plank hebben gehaald en in de 718 hebben geplaatst. Niets is minder waar. Het is echt een coole, hoogwaardige motor die veel vermogen per liter levert en betrouwbaar boven de 7000 tpm kan draaien.

#10 ·
….Het is echt een coole, hoogwaardige motor die veel vermogen per liter levert en betrouwbaar voorbij de 7000 tpm kan draaien.
Dat is zeker! Hier is een momentopname van mijn allereerste kickdown, nadat ik gisteren de 3000 km-grens heb bereikt …. (2.0l) 🤗 wat een sensatie.

Image

#15 ·
Mijn excuses als dit "oud nieuws" is, maar het is het beste technische overzicht dat ik heb gelezen.

Leuke gids! Bedankt voor het plaatsen. Ik wou dat ze een vergelijkbare gids voor de 4.0 6-cilinder maakten. Ik hou van beide motoren.

#16 ·
Bedankt aan iedereen voor alle positieve reacties... het is verrassend dat niemand het eerder heeft gepost. Is er een manier om de link te bookmarken? Iedereen met een 718 zou het moeten lezen!!

#19 · (Edited)
Wanneer de bestuurder gas geeft en zijn voet van het gaspedaal haalt, sluit het motormanagementsysteem zoals gebruikelijk de brandstoftoevoer af, maar sluit niet de gasklep, waardoor er lucht door de motor en uit de uitlaat kan worden gepompt. De wastegate van de turbo is gesloten om een maximale luchtstroom door de turbo te garanderen, waardoor de snelheid waarmee deze vertraagt, wordt verminderd, en wanneer de bestuurder weer gas geeft, is de turbo dichter bij de bedrijfssnelheid dan zonder deze luchtstroom. Dit zou ook moeten helpen bij thermisch beheer. Aanzuigen van omgevingslucht door de motor, intercooler en turbo. Zonder enige brandstofverbranding.

#23 ·
Dit is echt coole informatie! Mijn '22 Audi Q3-motor was een 2L 4CYL turbo met slechts 228 pk aan de krukas, dus het is interessant om de details te lezen over hoe Porsche in staat is om zoveel vermogen door zowel een 2L als een 2,5L 4CYL turbo motor te persen. Ik ben in geen geval een ingenieur, maar als techneut is dit leuk om te lezen!

#24 ·
Ik heb een basismodel uit 2019 met PDK. Het is mijn eerste Porsche en ik geniet er echt van!! Het is een indrukwekkende motor en de hoeveelheid koppel die hij uit slechts 2,0 liter haalt, is indrukwekkend. Ik heb een paar vragen.

Bij hard accelereren krijg ik 19-20 pond boost volgens de meter in het multifunctionele display. Maar naarmate het toerental dichter bij de rode lijn komt, zie ik de boost afnemen, hoewel de auto blijft accelereren. Is deze afname van de boost bij hoge toeren normaal? Is dit een functie van het openen van de wastegate?

Weet iemand welke delen van de interne onderdelen gesmeed zijn? Volgens mij zijn de zuigers en drijfstangen gesmede onderdelen, maar hoe zit het met de krukas?

Bedankt bij voorbaat voor alle reacties.

#25 ·
Ik heb een basismodel uit 2019 met PDK. Het is mijn eerste Porsche en ik geniet er echt van!! Het is een indrukwekkende motor en de hoeveelheid koppel die hij produceert uit slechts 2,0 liter is indrukwekkend. Ik heb een paar vragen.

Bij hard accelereren krijg ik 19-20 pond boost volgens de meter in het multifunctionele display. Maar naarmate het toerental dichter bij de rode lijn komt, zie ik de boost afnemen, hoewel de auto blijft accelereren. Is deze afname van de boost bij hoge toeren normaal? Is dit een functie van het openen van de wastegate?

Weet iemand welke delen van de interne onderdelen gesmeed zijn? Ik begrijp dat de zuigers en drijfstangen gesmede onderdelen zijn, maar hoe zit het met de krukas??

Bedankt bij voorbaat voor alle antwoorden.
Ik heb een pdf van 18 megabyte bijgevoegd met tonnen technische info; het is de aftersales trainingsgids.

Om je vraag over boost te beantwoorden, ja, het neemt af naar de rode lijn toe. En je ziet het in de bijbehorende daling van het koppel.
Image

Attachments

#27 ·
Ik was onder de indruk dat de 718 een gedeelde krukpen gebruikt voor elk tegenoverliggend paar cilinders.
Dan zou het een V-4 motor zijn. Specifiek een 180° V-4 motor.

Het diagram van de krukas toont individuele krukpennen voor elke zuiger.
En daarom wordt het een flat-4 of boxermotor genoemd.

#30 ·
Eigenlijk kan een flat four ofwel gedeelde krukpenassen hebben voor de tegenoverliggende zuigers, of individuele krukpenassen voor de tegenoverliggende zuigers.
Misschien. Dit wordt waarschijnlijk een religieuze discussie.

Vandaar dat het gebruik van flat-4 versus '180° V4' of 'Boxer 4' potentieel dubbelzinnig is.

Ik weet niet zeker welke onze 718-motor beschrijft, maar ik had de indruk dat het een flat four is met gedeelde krukpenassen.
Volgens het Service Information Technik-boek van Porsche worden de krukaslagers duidelijk niet gedeeld.

Image

#31 · (Edited)
Ik heb aanzienlijke tijd besteed aan het zoeken naar een niet-theoretisch voorbeeld van een "flat-4" 180° V4-motor. Of, anders gezegd, een flat-4 die geen "boxer-4" is.

Ik kan er geen vinden. En ik denk niet dat er een bestaat om redenen van trillingen. Een virtuele 12-pack voor iedereen die er een kan vinden.

Edit: 4-takt motor, ik had specifieker moeten zijn.

#33 ·
Dus, onze 718 is een boxer omdat hij individuele krukpennetjes heeft voor elke drijfstang, waardoor de zuigers in tegengestelde richtingen bewegen. Een flat four met gedeelde krukpennen, hoewel zeldzaam, wordt niet beschouwd als een boxer omdat de zuigers in dezelfde richting bewegen.

#35 · (Edited)
Die vraag over F4 versus boxermotor is dat die jalopnik-man iets uit het niets maakt. Oké, je kunt op de terminologie hameren als je wilt, maar de enige belangrijke vraag is eenvoudig.

Laten we eerst eens kijken hoe je de krukas niet kunt manipuleren. Van bovenaf gezien:
Image

Je kunt de eerste opstelling niet doen omdat je paren cilinders tegelijkertijd zou moeten laten vuren. Je kunt de tweede niet doen omdat de impuls overdracht van alle vier de zuigers die tegelijkertijd naar links of rechts bewegen, het blok heen en weer zou schudden. Je kunt de derde niet doen omdat de zuigers aan één uiteinde, die beide in de tegenovergestelde richting bewegen van de twee aan het andere uiteinde, het blok op een verticale as zouden laten gieren. De laatste optie is gewoon onzinnig. Opstellingen 2 en 3 zouden het mogelijk maken dat de twee voorste cilinders (of de twee achterste cilinders) achter elkaar vuren, maar je kunt niet hebben dat ze zo samen bewegen.

De enige optie voor de cilinders aan beide uiteinden is dat ze als een paar samen naar binnen of naar buiten bewegen. Ze kunnen dus niet achter elkaar vuren. De ontstekingsvolgorde moet zijn: Voor, Achter, Voor, Achter. Dat betekent dat je er twee aan één kant achter elkaar moet laten vuren, dan twee aan de andere kant.

Te beginnen met de voorste twee zuigers die samen naar binnen of naar buiten bewegen, hoe kunnen we de andere twee rangschikken?
Image

In deze eerste opstelling kan de ontstekingsvolgorde, geteld vanaf de voorkant, 2, 4, 1, 3 of equivalent 1, 3, 2, 4, of equivalent het exacte omgekeerde zijn. Als alternatief kun je de twee achterste zuigers verwisselen, zoals getoond in de tweede opstelling. Nogmaals, geteld vanaf de voorkant, zouden ze 2, 3, 1, 4 of 1, 4, 2, 3 kunnen vuren, of het omgekeerde van beide.

Maar let op het verschil tussen twee krukassen. In de eerste opstelling zitten de twee binnenste kruktappen aan dezelfde kant; in de tweede aan tegenovergestelde kanten. In het eerste geval zouden de zuigers een kruktap kunnen delen en zou je slechts 4 hoofdlagers hebben, hoewel je misschien toch een krukaslager tussen hen wilt, zoals getoond. In het tweede geval zitten ze aan tegenovergestelde kanten en zou je zeker een krukaslager tussen hen willen.

Dus welke opstelling? Er zijn twee redenen om de eerste te kiezen. De eerste reden is deze. Hoewel de lineaire impuls overdracht voor elk zuigerpaar van L naar R en van V naar A is uitgebalanceerd, is er nog steeds een gierbewegings impuls koppeling door het feit dat de krukarmen voor elk paar iets van elkaar zijn verschoven van voor naar achter. In de eerste opstelling staan de twee paren in de tegenovergestelde richting. Het netto-effect is het creëren van een buigmoment in het blok, maar een netto nul op het blok als geheel. Daarom is het inherent soepel. In de tweede staan de twee koppelingen in dezelfde richting, waardoor een netto gierbeweging op het blok wordt uitgeoefend.

De tweede reden om de eerste opstelling te kiezen, is dat de twee binnenste zuigers dichter bij elkaar kunnen liggen in de lengterichting, wat resulteert in een korter blok. Van de zijkant gezien kunnen hun cilinderboringen elkaar overlappen omdat ze zich aan weerszijden van het blok bevinden. Met de tweede opstelling moeten de binnenste zuigers ver genoeg uit elkaar staan om de vereiste cilinderwanddikte ertussen te kunnen plaatsen.

In het licht van dit alles is de eerste opstelling in die tweede afbeelding de enige die logisch is. Een onderscheid maken tussen "flat-4" en "boxer" is als een onderscheid maken tussen ongekookte en gekookte havermout. Je zou er nooit een kiezen, dus waarom zou je het ĂĽberhaupt een naam geven?

Nu terug naar je discussie over de kleur van de zijmarkeringslichten. :)

#36 ·
In het licht van dit alles is de eerste opstelling in die tweede foto de enige die logisch is. Een onderscheid maken tussen "flat-4" en "boxer" is als het maken van een onderscheid tussen ongekookte en gekookte havermout. Je zou er nooit een kiezen, dus waarom zou je het ĂĽberhaupt een naam geven?
Dit was mijn punt hierboven toen ik iedereen uitdaagde om een 180° V4 (d.w.z. gemeenschappelijke krukasworpen) te vinden.

Ze bestaan niet. En als ze al bestonden, dan niet voor heel lang.