Porsche 718 Forum banner

718 Codering met X431

2 reading
312K views 2K replies 147 participants last post by  ReidMcT  
#1 · (Edited)
Ik heb gisteren mijn nieuwe Launch X-431 Pro v.4 ontvangen en heb er vandaag behoorlijk wat tijd mee doorgebracht, samen met de Cayman.

Ik ben tot nu toe erg tevreden met de X-431. Werkt prima als codelezer (hij weet dat ik de zekering van de geluidsgenerator heb getrokken), en zou alle onderhoudsresets en andere normale doe-het-zelf-dingen gemakkelijk moeten kunnen doen.

Link naar @Ken G's Coding Guide - Latest Version of X431 Ken G and Croc 2.0 Coding Guide | Porsche 718 Forum

En de codeerfunctie lijkt redelijk compleet en robuust te zijn. Hier is de (bijgewerkte) lijst van wat ik tot nu toe heb gedaan:
Ik ben (tot nu toe) op een paar dingen mislukt, wat betekent dat ik ofwel de juiste plek om te veranderen niet heb gevonden, ofwel een andere vereiste plek niet heb gevonden (sommige wijzigingen moeten op meerdere locaties worden aangebracht).
  • Verandering van de gevoeligheid van de automatische koplampen
  • Indicatorlampje voor de spoiler inschakelen
*Heb dit op 2 manieren gedaan, één met de witte meterplaat-hack (die de naalden niet verlicht), en één door de achter- en parkeerlichten toe te voegen aan de DRL's, waardoor de meters en naalden worden verlicht.

Nog te komen:
  • NAV-weergave in MFI inschakelen (LVDS-kabel nodig)
Andere dingen waar ik over nadenk, waarvan ik nog niet zeker weet of ze gedaan kunnen worden:
  • Automatische parkeerrem inschakelen
  • Functie achterlicht opnieuw toewijzen naar EU/RoW-configuratie
  • PDK Coasting-modus inschakelen terwijl A-S/S uit staat
Iets dat ik verder wil onderzoeken - Er zijn enkele spoilerparameters die een mogelijke visuele spoilermelding lijken aan te geven, hetzij in MFI, hetzij in het consoleknoplicht. De eerste poging deed niets, maar ik ga daar later wat meer onderzoek naar doen.

Hoe dan ook, tot nu toe, zo goed. Zelfs als ik de andere dingen niet aan de praat krijg, is wat ik tot nu toe heb gedaan geweldig.

#2 ·
Ik denk dat je in de problemen kunt komen met dit ding als je er niet volledig in bent ingelezen, maar ik zal het wel volgen. Er zijn een paar items die je al hebt behandeld en die ik ook graag zou willen doen. Heb je het bij Amazon gekocht? Het lijkt erop dat ze de prijs momenteel hebben verlaagd.

#7 ·
Ik denk dat je in de problemen kunt komen met dit ding als je er niet helemaal in thuis bent, maar ik zal het volgen. Er zijn een paar dingen die je al hebt aangepakt die ik ook graag zou willen doen. Heb je het bij Amazon gekocht? Het lijkt erop dat ze de prijs momenteel hebben verlaagd.
Ja, je moet voorzichtig te werk gaan en slechts één wijziging tegelijk aanbrengen. En maak goede aantekeningen. Ik heb al voor een hoofdbreker gezorgd - ik weet niet zeker waar of hoe ik de functie van de zijmarkeringslichten aan de voorkant heb uitgeschakeld. Ze gaan niet langer aan als positielichten, maar ze knipperen nog steeds bij signalen of gevaren. Ik heb geen goede aantekeningen gemaakt van wat ik heb gedaan, omdat ik het gedrag niet opmerkte toen het veranderde. Ik zal er wat meer tijd aan moeten besteden om het op te sporen.

Ik heb de X431 gekocht omdat ik een oplossing wilde die zowel mijn Porsche als mijn Audi ondersteunde. De Launch-producten doen dat, en zonder extra kosten voor meer dan één automerk.

Ja, van Amazon. Het was $900 minus een 'coupon' van $50 = $850. Niet goedkoop, maar het heeft al verschillende dingen aan de auto verbeterd (IMO) en me zeker $230 of zo bespaard op de geheugenmodule van de consoleschakelaar.

#3 · (Edited)
Ik documenteerde mijn codeveranderingen in mijn eigen logboek (My 2018 Cayman Mod Log), maar ik denk dat dit een betere plek zou zijn om alle codeveranderingen te consolideren…

Al mijn codeermods/wijzigingen worden hier vermeld:

Met behulp van mijn Launch X431 PRO 3S+ V2.0

1. 4-punts LED AAN geactiveerd terwijl de koplampen AAN staan (normaal gesproken gaan de 4-punts LED's uit wanneer de koplampen aangaan).

Codering:
Elektronica achterkant: Coderingstabel: Buitenverlichting: Exterios Lights, DD als markeringslicht = JA

Elektronica achterkant: Parameters buitenverlichting: Dimwaarde voor DD-lichten als markeringslicht = 100

Dit maakt in wezen het 4-punts dagrijlicht een markeringslicht wanneer de koplampen aan staan. Het behoudt de dagrijlichtfunctie wanneer de koplampen uit staan.

Image

2. Geactiveerd raam openen/sluiten met comfortfunctie

CODERING:
Elektronica voorkant: Codering: Coding_0: Coding-Comfortfuncties-Raam Comfort Openen = JA

Elektronica voorkant: Codering: Coding_0: Coding-Comfortfuncties-Raam Comfort Sluiten = JA

3. Veranderde richtingaanwijzer "One-Touch knippercyclus" van 3 naar 5

CODERING:
Elektronica voorkant: Codering: Coding_0: Parameters buitenverlichting-One touch knippercycli = {welk aantal knippercycli u ook verkiest}

4. Geactiveerde Wisser Druppelfunctie.
Deze functie activeert een extra slag van de wisser een paar seconden nadat de sproeiervloeistof is geactiveerd en de normale wisserstand is voltooid.

CODERING:
Elektronica voorkant: WWS-codering: WWS-codering-Druppelfunctie actief = JA

5. Verlichting op toerenteller en snelheidsmeter ingeschakeld met koplampen uit (Een ander lid in MacanForum en ik hebben veel onderzoek gedaan om dit uit te zoeken, en je kunt zelfs hier in het 718forum threads vinden die verwijzen naar onze ontdekking in het Macan Forum). Je kunt alleen de centrale toerenteller of zowel de snelheidsmeter als de toerenteller inschakelen.

CODERING:
Instrumentenpaneel: Dimmen-algemene configuratie: Configuratie-alle wijzerplaten wit = JA

Instrumentenpaneel: Dimmen-algemene configuratie: Configuratie-centrale wijzerplaat wit = JA

6. Noodremdisplay (EBD) Activering: Deze code activeert het noodremdisplay, bij hard remmen (wat een wijzigbare acceleratieparameter is), knipperen uw remlichten om de aandacht te trekken van bestuurders achter u… In de video laat ik deze functie zien in mijn Macan…

CODERING:
Elektronica achterkant: Codewaarde (of Coderingstabel): Buitenverlichting: Buitenverlichting, noodremdisplayfunctie beschikbaar = JA

Elektronica achterkant: EBD-parameter: Snelheid remlicht knipperen Aan = 3 {welke snelheid u ook wilt dat de noodrem begint te activeren, de standaard is 70 km/u, maar ik heb hem ingesteld op elke snelheid boven de 3 km/u… zodra de auto 3 km/u bereikt, als ik hard rem, wordt hij geactiveerd}

Elektronica achterkant: EBD-parameter: Vertraging remlicht knipperen Aan = 0,45 {welke vertragingswaarde u ook kiest… door te experimenteren heb ik ontdekt dat het instellen van deze waarde op 0,45 g geschikt is}

Elektronica achterkant: EBD-parameter: Vertraging remlicht knipperen Uit = 0,35 {welke vertragingswaarde u ook kiest… door te experimenteren heb ik ontdekt dat het instellen van deze waarde op 0,35 g geschikt is}

Elektronica achterkant: EBD-parameter: Remlicht knipperen looptijd = 1 {dit is de hoeveelheid knippertijd… door te experimenteren heb ik ontdekt dat 1 seconde genoeg is, anders zou je kunnen stoppen bij een stoplicht en de lichten zouden nog steeds kunnen knipperen (terwijl je stilstaat)}

Andere parameters binnen de EBD-parameters kunnen de knippersnelheid veranderen. Ik heb die ongewijzigd gelaten, omdat ik vond dat de originele instelling OK was.

7. Het veranderen van het geluid van de Sound Symposer (Soundaktor): Dit verandert de luidheid (volume) van de soundaktor, een apparaat dat kunstmatig motorgeluid produceert om het motorgeluid in de cabine te "verbeteren".

CODERING:
Sound Symposer: Loudness_actuator_for_structure_borne_sound = 0 {u kunt dit instellen op elke waarde tussen 0 en 100%. De originele instelling is 100%. Ik heb deze waarde op 0% gezet, want de realiteit is dat de motor veel beter klinkt zonder kunstmatige verbetering}

#8 · (Edited)
5. Verlichting ingeschakeld op de toerenteller en snelheidsmeter met de koplampen uit (Een ander lid van MacanForum en ik hebben veel onderzoek gedaan om dit uit te zoeken, en je kunt zelfs hier in het 718forum threads vinden die verwijzen naar onze ontdekking in het Macan Forum).
Je kunt alleen de centrale RPM-wijzerplaat of zowel de snelheidsmeter als de RPM-meters aanzetten.

CODING:
Instrument Cluster: Dimming-general configuration: Configuration-all dials white = YES

Instrument Cluster: Dimming-general configuration: Configuration-central dial white = YES
De geciteerde wijziging werkt goed, maar verlicht niet de wijzers van de meters, alleen de verlichte cijfers en dergelijke. Een alternatief is om de zogenaamde "Scandinavian DRLS" in te schakelen, die in feite alle buitenste positielichten toevoegt wanneer het contact aan staat - parkeerlichten voor, zijmarkeringen, achterlichten en kentekenverlichting.
Het verlicht ook de meters, inclusief de wijzers. Dit is dus een completere manier om de meters te verlichten als je het goed vindt om de achterlichten en dergelijke de hele tijd aan te hebben.

Front-End Electronics > Coding value--Exterior lighting--Exterior lights, DD lights with marker light = Yes

#4 ·
Ik heb gisteren mijn nieuwe Launch X-431 Pro v.4 ontvangen en heb er vandaag behoorlijk wat tijd mee doorgebracht, samen met de Cayman.

Ik ben tot nu toe best tevreden met de X-431. Werkt prima als codelezer (hij weet dat ik de zekering van de geluidsgenerator had getrokken) en zou alle onderhoudsresets en andere normale doe-het-zelf-dingen gemakkelijk moeten kunnen doen.

En de codeerfunctie lijkt redelijk compleet en robuust te zijn. Hier is de lijst met wat ik tot nu toe heb gedaan:
  • A-S/S-knop slaat de laatste status op
  • Achtergrondverlichting van de meters altijd aan*
  • Waarschuwingen voor de veiligheidsgordel uitgeschakeld
  • Nieuwe toewijzing van de nauwkeurigheid van de koelvloeistoftemperatuurmeter
  • Comfortknipperlichten naar 4
  • Ramen omhoog/omlaag met sleutelhanger
  • Zijmarkeringen wijzigen in alleen richtingaanwijzers**
  • Teardrop-wisser geactiveerd (nog niet getest, wil niet het hele interieur besproeien).
  • Automatische koplampreiniging wijzigen/uitschakelen na 10 keer wassen
Ik ben (tot nu toe) mislukt bij een paar dingen, wat betekent dat ik ofwel de juiste plek om te veranderen niet heb gevonden, ofwel een andere vereiste plek niet heb gevonden (sommige wijzigingen moeten op meerdere plaatsen worden aangebracht).
  • Snelheid van de spoiler wijzigen
  • Gevoeligheid van de automatische koplampen wijzigen
  • Zijmarkeringen wijzigen in alleen richtingaanwijzers*
*Heb dit op 2 manieren gedaan, één met de witte meterplaat-hack (die de naalden niet verlicht), en één door de achter- en parkeerlichten toe te voegen aan de DRL's, waardoor de meters en naalden worden verlicht.

**Opmerking - Ik dacht dat ik hierin gefaald had, maar het lijkt nu te werken, de hoeklichten vooraan zijn nu ALLEEN richtingaanwijzers, ze lichten niet op met de parkeer- of hoofdverlichting. Ik weet niet 100% zeker welke wijziging ik heb aangebracht die dat heeft gedaan, dus ik hoop dat ik het zo blijf vinden, want ik heb geen aantekeningen gemaakt van de instellingen die niet leken te werken...

Nog te komen:
  • NAV-weergave in MFI inschakelen (LVDS-kabel nodig)
Andere dingen waar ik over nadenk en waarvan ik nog niet zeker weet of ze gedaan kunnen worden:
  • Automatische parkeerrem inschakelen
  • Achterlichtfunctie opnieuw toewijzen aan EU/RoW-configuratie
  • PDK Coasting-modus inschakelen terwijl A-S/S uit staat
  • Niet alle deuren ontgrendelen bij het openen van de kofferbak/achterklep via sleutelhanger of naderingssensoren
Iets wat ik verder wil onderzoeken - Er zijn een paar spoilerparameters die wijzen op een mogelijke visuele spoilermelding, in MFI of de consoleknopverlichting. De eerste poging deed niets, maar ik ga dat later nog eens onderzoeken.

Hoe dan ook, tot nu toe, zo goed. Zelfs als ik de andere dingen niet aan de praat krijg, is wat ik tot nu toe heb gedaan geweldig.
Ik kon auto start/stop niet uitschakelen met Launch…. Ik kan het in Gateway deactiveren, maar de twee codes in Instrument Cluster worden niet overgenomen. Vraag me af of je het met de jouwe zou kunnen doen. Ik denk dat PIWIS hiervoor vereist kan zijn.

Trouwens… gefeliciteerd met je X431-aankoop. Dit is een goede investering en een die elke Porsche-eigenaar zou moeten overwegen, niet alleen om de codering te wijzigen, maar het is ook een prachtig diagnostisch hulpmiddel.

Voordat ik mijn auto ontving, bracht ik mijn X431 naar de dealer en beoordeelde ik de gezondheid van de auto, controleerde ik de toerenbegrenzer, de batterijconditie, enz…

#6 · (Edited)
Ik kon auto start/stop niet uitschakelen met Launch…. Ik kan het in Gateway deactiveren, maar de twee codes in Instrument Cluster worden niet overgenomen. Vraag me af of je het met de jouwe zou kunnen doen. Ik denk dat PIWIS hiervoor nodig kan zijn.
Ik heb A-S/S niet uitgeschakeld, ik heb gewoon de configuratie gewijzigd zodat de auto de status van de A-S/S-knop onthoudt bij het opstarten. Dus ik heb A-S/S nu uitgeschakeld en de auto start ermee al uit. Ik hoef er niet aan te denken om elke keer op de knop te drukken als ik in de auto stap. De instelling onthoudt blijkbaar alleen de A-S/S- en PASM-knopstatussen. PSE, PSM, enz. worden niet onthouden.

Auto Stop/Start (ASS) onthouden:
AIRCONDITIONING> Codering waarde -- Standaard Rijstatus Codering Waarde = Laatste Modus
{Standaard: Eco AAN}
AIRCONDITIONING> Codering waarde -- Standaard Rijstatus Codering Waarde Laatste Modus = Ja
{Standaard: Nee}

#9 ·
Schakel de waarschuwingen voor de veiligheidsgordel uit. Geen veiligheidsgordelsignalen bij het opstarten en geen lampjes in de meter.

Instrumentenpaneel > Codering Waarde Bestuurdersgordel Waarschuwing = Nee
Instrumentenpaneel > Codering Waarde Passagiersgordel Waarschuwing = Nee
Instrumentenpaneel > Codering Waarde USA Gordel Waarschuwing = Nee
Instrumentenpaneel > Codering Waarde Akoestische Gordel Waarschuwing (niet VS, niet Canada) = Nee

#14 · (Edited)
Koelvloeistoftemperatuurkarakteristiek
Ik heb de koelvloeistoftemperatuurkarakteristiek in mijn Macan een paar maanden geleden (misschien een jaar geleden) aangepast, en heb het net zo gedaan in mijn Cayman. Het is interessant hoe Porsche de werkelijke waarden die je ziet aanpast, waarschijnlijk om de variabiliteit in de weergave te verminderen en onnodige telefoontjes van klanten te voorkomen die niet weten wat er aan de hand is. Maar ik denk dat het voor een 718 of 911 volkomen onnodig is om aangepaste weergavetemperatuurwaarden te hebben. Ik was niet verrast om dit in mijn Macan te zien, prima, ik heb het gewoon aangepast.

De locatie voor de karakteristiekwaarden is hier...

Instrumentenpaneel: Koelvloeistoftemperatuurkarakteristiek

U ziet alle reële en weergegeven waarden (8 voor elk). Zie onderstaande tabel (in °C):

Image

Ik heb deze tabel, hieronder weergegeven, uitgezet zodat u het gedrag kunt zien.
Image

Als u de groene lijn (weergegeven waarden in het cluster) volgt, is er een lange periode waarin u een constante temperatuur ziet, terwijl de temperatuur in werkelijkheid hoger is. Dan, eenmaal buiten dat bereik, schiet hij heel snel omhoog om de werkelijke temperatuurwaarde (blauwe lijn) in te halen... dat geeft misschien niet veel reactietijd als uw auto oververhit raakt. Die oranje zone is waar u op moet letten.

Deze curve is ontworpen om de temperatuur constant te houden tijdens de normale werking, maar hij zal in feite hysteresis introduceren in de waarden die u ziet.

Het weergeven van werkelijke temperatuurwaarden is logisch.

Om de werkelijke waarden in het instrumentenpaneel weer te geven, kopieert u de respectieve X-waarde naar de Y-waarde.

Ik raad u aan om eerst alle waarden op te schrijven (zodat u ze als back-up kunt hebben), en dan alle Y-waarden te wijzigen.

Ik heb ook het staafdiagrambereik gewijzigd om het volledige temperatuurbereik weer te geven, beginnend bij 36°C... de standaard is 60°C.

Code:
Instrumentenpaneel: Staafdiagraminstellingen: Staafdiagraminstellingen-koelvloeistoftemperatuur staafdiagram start = 36 {default = 60}

#100 ·
Ik ben erg geĂŻnteresseerd in de mogelijkheid om de watertemperatuurmeter zo te programmeren dat deze een nauwkeurig getal weergeeft.
Koelvloeistoftemperatuurkarakteristiek
Ik heb de koelvloeistoftemperatuurkarakteristiek in mijn Macan een paar maanden geleden (misschien een jaar geleden) aangepast en heb het net zo gedaan in mijn Cayman. Het is interessant hoe Porsche de werkelijke waarden die je ziet aanpast, waarschijnlijk om de variabiliteit in de weergave te verminderen en onnodige telefoontjes van klanten te voorkomen die niet weten wat er aan de hand is. Maar ik moet denken dat het voor een 718 of 911 volkomen onnodig is om gewijzigde weergavetemperatuurwaarden te hebben. Ik was niet verrast om dit in mijn Macan te zien, prima, ik heb het gewoon aangepast.

De locatie voor de karakteristiekwaarden is hier…

Instrumentenpaneel: Koelvloeistoftemperatuurkarakteristiek

Je ziet alle reële en weergegeven waarden (8 voor elk). Zie onderstaande tabel (in °C):

View attachment 46604

Ik heb deze tabel, hieronder weergegeven, uitgezet zodat je het gedrag kunt zien.
View attachment 46606
Als je de groene lijn (weergegeven waarden in het cluster) volgt, is er een lange periode waarin je een constante temperatuur ziet, terwijl de temperatuur in werkelijkheid hoger is. Dan, als je eenmaal uit dat bereik bent, schiet het heel snel omhoog om de werkelijke temperatuurwaarde (blauwe lijn) in te halen… dat geeft misschien niet veel reactietijd als je auto oververhit raakt. Die oranje zone is waar je op moet letten.

Deze curve is ontworpen om de temperatuur constant te houden tijdens de normale werking, maar het zal in feite hysteresis introduceren in de waarden die je ziet.

Het weergeven van werkelijke temperatuurwaarden is logisch.

Om werkelijke waarden in het instrumentenpaneel weer te geven, kopieer je de respectievelijke X-waarde naar de Y-waarde.

Ik raad je aan om eerst alle waarden op te schrijven (zodat je ze als back-up kunt hebben) en vervolgens alle Y-waarden te wijzigen.

Ik heb ook het staafdiagrambereik gewijzigd om het volledige temperatuurbereik vanaf 36 °C weer te geven… de standaard is 60 °C.

Code:
Instrumentenpaneel: Staafdiagraminstellingen: Staafdiagraminstellingen-koelvloeistoftemperatuur staafdiagram start = 36 {standaard = 60}
Ik heb hier lang en breed naar gezocht. Het is zo irritant om te zien dat de temperatuurmeter perfect aangeeft totdat hij stabiliseert en dan doet hij alsof hij vanaf dat moment precies dezelfde temperatuur heeft.
Is er een manier om dit in graden Fahrenheit te doen in plaats van Celsius? Is de unit om de codering te doen ook echt $1000+? Dat lijkt… extreem.

#16 ·
Bedankt, dit is geweldig spul. Is het mogelijk dat deze tool kan worden gebruikt om de bediening van het cabriodak met de sleutelhanger mogelijk te maken?

#20 ·
Dank, dit is geweldig. Is het mogelijk dat deze tool kan worden gebruikt om de bediening van het cabriodak met de sleutelhanger mogelijk te maken?
Ik weet dat ik de sleutelhanger kan gebruiken om het zonnedak van mijn Macan te sluiten en te openen… maar ik ben niet zeker van de Boxster-kap.

#17 ·

Ik ben tot nu toe best tevreden met de X-431. Werkt prima als codelezer (hij weet dat ik de zekering van de geluidsgenerator had getrokken) en zou alle onderhoudsresets en andere normale doe-het-zelf-dingen gemakkelijk moeten kunnen doen.

Hoe dan ook, tot nu toe gaat het goed. Zelfs als ik de andere dingen niet aan de praat krijg, is wat ik tot nu toe heb gedaan geweldig.
Is dit het Launch-model dat u hebt gekocht?
$719 lijkt een erg goede prijs.
dank

#19 ·
Is dit het Launch-model dat u hebt gekocht?
$719 lijkt een erg goede prijs.
dank u
Controleer of het de mogelijkheid heeft voor ECU-codering… als dat zo is, zit het wel goed.

#22 ·
Zien jullie een verschil tussen deze twee Launch-eenheden?

Eenheid 1

Eenheid 2
Beide eenheden zijn in orde. Er zijn veel versies van X431 en het kan verwarrend zijn, maar ze draaien allemaal dezelfde software. Dus je zit goed met een van de eenheden…

Naast de twee Porsches (Macan en 718 Cayman) heb ik ook een BMW X2 en een Volvo XC90… Ik heb de X431 uitgebreid gebruikt op al mijn auto's. Uitstekend hulpmiddel om problemen te diagnosticeren en ook alle remmen in al mijn auto's vervangen, behalve de Cayman. Zeer nuttig hulpmiddel.

Dit is degene die ik heb…
LAUNCH X431 PRO3S+ Full Bi-Directional Car Diagnostic Scanner, ECU Coding, Key IMMO, AutoAuth, OEM All System & 31+ Service Automotive Scan Tool voor alle auto's [Upgrade Versie] https://a.co/d/aTUaAJ4

#26 · (Edited)
Kan dit worden gebruikt om de navigatie in te schakelen?
Nee, daarvoor heb je PIWIS nodig, of bekijk anders deze thread…

Veel mensen schakelen navigatie in met deze doe-het-zelf hack. Ik had al NAV, maar geen CarPlay. Hiermee heb ik CarPlay geactiveerd op dezelfde dag dat ik de auto kreeg…

Ik heb ook PIWIS 2. In mijn Macan moest ik PIWIS gebruiken voor complexere service, aanpassing of activering van functies. Ik heb bijvoorbeeld mijn BiXenon-koplampen vervangen door LED-koplampen en ik moest PIWIS gebruiken om de aanpassing van de koplampmodules uit te voeren, evenals de inbedrijfstelling van de koplampen. Dat kan niet met Launch. Ook het wijzigen van de hoogte van de luchtvering alleen in PIWIS…

Hoewel Launch X431 erg goed is, kan het niet alles.

#29 ·
Er zijn een paar dingen hierboven die ik graag zou willen hebben. Een belangrijk voorbeeld is dat het A/C-systeem altijd precies opnieuw opstart waar het was ingesteld toen de auto werd uitgeschakeld. Andere leuke functies zijn de ruitenwisser-druppelfunctie, 5 knipperlichten, want drie is nooit genoeg als je de knipperlichten een paar seconden voor het wisselen van rijstrook aanzet, en het openen van de voor- of achterklep de auto niet ontgrendelt. Ik heb er echter collectief geen goed gevoel bij om ongeveer $800 plus de tijd uit te geven, vooral nodig om uit te vinden wat te doen, en het ding dan waarschijnlijk nooit meer te gebruiken. Ik heb ze niet gebruikt, maar er zijn een paar aan BMW gerelateerde bedrijven die tegen een redelijke, zij het dure vergoeding een voorgeprogrammeerde laptop sturen om de codewijzigingen aan te brengen (en dan moet de laptop worden teruggestuurd). Ik zou daar gebruik van maken voor mijn Boxster, want het wordt erg oud om elke keer dat ik in de auto stap met de A/C-bediening te moeten klooien.

#31 ·
Er zijn een paar dingen hierboven die ik graag zou willen hebben. Een belangrijk voorbeeld is dat het A/C-systeem altijd precies opnieuw opstart waar het was ingesteld toen de auto werd uitgeschakeld. Andere leuke functies zijn de ruitenwisser druppelfunctie, 5 knipperlichten, want drie is nooit genoeg als je de knipperlichten een paar seconden voor het wisselen van rijstrook aanzet, en het openen van de voor- of achterklep de auto niet ontgrendelt. Ik heb echter collectief geen goed gevoel over het uitgeven van ongeveer $ 800 plus de tijd, vooral nodig om uit te vinden wat te doen, en dan waarschijnlijk het ding nooit meer te gebruiken. Ik heb ze niet gebruikt, maar er zijn een paar BMW-gerelateerde bedrijven die tegen een redelijke, zij het dure vergoeding, een voorgeprogrammeerde laptop sturen om de codeveranderingen aan te brengen (en dan moet de laptop worden teruggestuurd). Ik zou daar gebruik van maken voor mijn Boxster, want het wordt erg oud om elke keer dat ik in de auto stap met de A/C-bediening te moeten rotzooien.
Onze BGTS bevat het geheugenpakket en kon mijn voorkeursinstellingen voor de A/C opslaan met de Key-knop. Als uw 718 het geheugenpakket heeft, moet het uw A/C-parameters opslaan.

#33 ·
Eens. Geheugenpakket slaat AC-instellingen op in de sleutel.
Ik heb het geheugenpakket wel, maar het slaat alleen de specifieke instellingen op die van kracht zijn op het moment dat de instellingen worden opgeslagen. Het zorgt er niet voor dat het systeem de instellingen behoudt wanneer de auto voor het laatst is uitgeschakeld. In mijn ervaring is de kans ultragroot dat de gewenste instelling dezelfde instellingen zijn als de laatst gebruikte, dus bijna elke keer dat ik de auto start, moet ik ermee knoeien (temperatuurinstelling, recirculatie en stoelventilatie). Het is niet veel om te doen, want het zijn allemaal knoppen, maar het zou fijn zijn als het gewoon terugkeerde naar wat ik als laatste gebruikte, zoals onze BMW X3 doet. Interessant genoeg behoudt het deze instellingen een paar minuten, maar het vullen van de tank duurt lang genoeg om het terug te zetten naar de opgeslagen instellingen.

#40 ·
Gordelwaarschuwingen. Ik rijd nooit zonder gordel om en heb niet nodig dat mijn auto piept en waarschuwingen weergeeft als ik hem start om hem uit de garage te halen om hem te wassen (bijvoorbeeld). Dus die geluiden, lichten en waarschuwingen irriteren me gewoon.

Er zijn 1 of 4 parameters te wijzigen, afhankelijk van de voorkeur.

Instrumentenpaneel > Codering waarde--Codering byte 2--Bestuurdersgordelwaarschuwing = 0
{Standaard: 1}
Instrumentenpaneel > Codering waarde--Codering byte 2--Passagiersgordelwaarschuwing = 0
Instrumentenpaneel > Codering waarde--Codering byte 2--USA gordelwaarschuwing = 0
Instrumentenpaneel > Codering waarde--Codering byte 2--Akoestische gordelwaarschuwing (Niet VS, niet Canada) = 0

Doe alleen de 4e (Akoestisch) om de geluiden simpelweg uit te schakelen zonder de lichten en MFI-waarschuwingen te beĂŻnvloeden. Doe alle 4 om de gordelwaarschuwingen volledig uit te schakelen.

#43 · (Edited)
Nog een van mijn gehoopte items gevonden. Standaard ontgrendelt het openen van het dek of de kofferbak via de fob of nabijheidssensoren ook de deuren. Voor mij is dat onzinnig. Stel, ik ben bij auto's en koffie en heb iets uit de kofferbak nodig. Ik open de kofferbak, pak de camera of wat dan ook en sluit de kofferbak. Maar nu zijn de deuren ontgrendeld, dus ik moet eraan denken de auto weer op slot te doen voordat ik vertrek. Noch mijn Audi, noch mijn Golf zijn/waren zo. Ik kan de achterklep van de Audi openen terwijl deze op slot zit en geen van de deuren ontgrendelt. Achterklep sluiten, de auto piept en is op slot. Veel logischer voor mij. De wijziging hier verhelpt dit.

Elektronica voorkant > Codering waarde--Algemeen--Algemeen:Centrale vergrendeling opent met deksel/achterklep ontgrendelen = Nee
{Standaard: Ja}

#44 ·
Ik heb onderzoek gedaan naar de x431- en Autel-modellen. Zien jullie beiden noemenswaardige verschillen tussen hen? Ik ben ook naar de Launch-website gegaan en zie de modellen die op Amazon worden aangeboden niet op hun site. Ik vond dit vreemd. Worden deze modellen op Amazon aangeboden (ook de modellen die jullie beiden lijken te gebruiken) - zijn het een soort knock-off of Chinese imitatie? Hier is de Launch-website.

#45 · (Edited)
Ik heb onderzoek gedaan naar de x431- en de Autel-modellen. Zien jullie beiden noemenswaardige verschillen tussen hen? Ik ben ook naar de Launch-website gegaan en zie de modellen die op Amazon worden aangeboden niet op hun site. Ik vond dit vreemd. Worden deze modellen op Amazon aangeboden (ook de modellen die jullie beiden lijken te gebruiken) - zijn dit een soort namaak of Chinese imitatie? Hier is de Launch-website.
De mijne ziet er precies zo uit als de X431-Torquelll, ervan uitgaande dat dit de Amerikaanse merknaam is voor dezelfde machine die ik heb. Het label op de achterkant heeft het Launch-logo en alle copyright-informatie... maar het is gemaakt in China...

Eigenlijk zijn het hoofdkantoor en de R&D-centra van Launch gevestigd in Hong Kong, dat nu deel uitmaakt van China. Dus, technisch gezien, of je het nu koopt van een Amerikaanse dealer of rechtstreeks van een dealer in China, je krijgt een in China gemaakt product.

Er zijn een aantal referentiewebsites, ervan uitgaande dat het dealers zijn: (1) www.x431.com ; (2) www.x431tool.com ; (3) www.launchtechusa.com etc... En ik geloof dat dit de corporate website is: en.cnlaunch.com

Ik denk dat je de exemplaren van Amazon gerust kunt kopen voor een zeer goede prijs. Je hebt toegang tot de belangrijkste X431-website voor de laatste updates (gedurende 2 jaar). En je krijgt nog steeds dezelfde tool waarmee je wijzigingen kunt aanbrengen en je auto kunt diagnosticeren.

Ik heb geen ervaring met Autel, dus ik kan het niet zeggen.

#48 · (Edited)
Meer over de verlichtingsveranderingen. De hack met de witte wijzerplaat om de achtergrondverlichting van de meters altijd in te schakelen, is goed gedocumenteerd en heeft slechts één nadeel: de wijzers lichten niet op, tenzij de lichten daadwerkelijk aan zijn.

De andere belangrijkste manier om de meters te verlichten, verlicht ook de wijzers. Dat gebeurt door de "markeringslichten" toe te voegen aan de DRL-instellingen. De "markeringslichten" zijn de achterlichten, kentekenverlichting, voorste zijmarkeringen (in de VS en Canada) en de meters. Standaard (althans op mijn 2018 CB) worden de voorste parkeerlichten NIET geactiveerd door deze wijziging. (Ik heb een aparte optie gezien om deze met DRL's in te schakelen.) Maar de meters (incl. wijzers) gaan aan met de sleutel, in elk licht. Het nadeel hiervan is dat sommige mensen het kunnen verdragen om de achterlichten altijd te laten branden, maar dat de voorste zijmarkeringen hen storen. Om dat aan te pakken, lees verder in de volgende paragraaf.

Systeemselectie > Front-end elektronica > Codering waarde--Buitenverlichting--Buitenverlichting, DD-lichten met markeringslicht = Ja
{Standaard: Nee}

Houdt u niet van de zijmarkeringslichten? Overal behalve in Noord-Amerika worden de voorste "markerings"-lichten alleen gebruikt voor zijrichtingaanwijzers. Het uitschakelen van de zijmarkeringsfunctie is dus eenvoudig. Maar let op, deze cryptisch benoemde instelling schakelt alle zijmarkerings (positie) lichtfuncties uit. Ze knipperen alleen met knipperlichten of alarmlichten als je dit doet.

Systeemselectie > Front-end elektronica > Codering waarde--Buitenverlichting--Buitenverlichting: richtingaanwijzer bij zijrichtingaanwijzeruitgang = Nee
{Standaard voor Noord-Amerika: Ja}

#550 ·
De hack met de witte wijzerplaat om de achtergrondverlichting van de meter altijd in te schakelen, is goed gedocumenteerd,
Kunt u alstublieft een link plaatsen? Zoeken naar "white gauge face hack" levert slechts vier hits op, allemaal in deze thread.

#50 ·
Een hele simpele vraag hier. Ik heb net mijn X431 ontvangen. Ik heb het geregistreerd, aangesloten op mijn auto en kan de codering op het X431-display lezen en wijzigen. Hoe sla ik de wijzigingen op in de auto? Ik heb de handleiding gelezen en naar de opties op de X431 gekeken en zie niet hoe/waar ik dat kan doen.

Bedankt

#52 ·
De knop Opslaan zegt "Code schrijven". Druk daarop om wijzigingen op te slaan. Het zal een paar seconden nadenken en dan bevestigen dat de wijziging is opgeslagen, of een foutmelding geven (zelden).
View attachment 46799
Ik heb die optie niet. Ik heb de waarde van -Central dial white gewijzigd van nee in Ja. Als ik de code herstel, gebeurt het niet.
Suggesties? Ik heb een Launch X431 V4.0. De Amazon-advertentie zei dat het codering doet.
Image

#53 ·
Ik heb net mijn x431 ontvangen. Ik moet zeggen dat dit een mooi stuk gereedschap is. Echt goed verpakt en niets eraan lijkt gammel of goedkoop. Ik vind het fijn hoe de Bluetooth OBD-connector ook in de unit wordt opgeborgen. Het werd ook geleverd met de TPMS-scanner/lezer. Hopelijk presteert het net zo goed als het eruitziet. Dit zit er in de doos.

#54 ·
Ik heb de ontplooiingssnelheid van de spoiler gevonden, gewijzigd en getest. Het is een van de parameters die niet volledig uit het Duits is vertaald.

Systeemselectie > Achterelektronica > Spoilerparameter--GeschwSchwEinf 1 = uw doelsnelheid in km/u
{Standaard: 125}

De standaardwaarde van 125 km/u is 78 mph, en met de normale snelheidsfout van ongeveer 2 mph, lijkt deze te worden ingezet bij 80 mph aangegeven. U kunt hier hoger of lager gaan, afhankelijk van uw behoefte. Ik heb de mijne verlaagd naar 105 km/u (65 mph) omdat ik blijkbaar vaak in winderige omstandigheden rijd, waar de spoiler zelfs bij lagere snelheden helpt.

Image

#1,040 ·
Ik heb de snelheid van het uitklappen van de spoiler gevonden, gewijzigd en getest. Het is een van de parameters die niet volledig uit het Duits is vertaald.

Systeemselectie > Achterelektronica > Spoilerparameter--GeschwSchwEinf 1 = uw doelsnelheid in km/u
{Standaard: 125}

De standaardwaarde van 125 km/u is 78 mph, en met de normale snelheidsfout van ongeveer 2 mph te snel, lijkt hij uit te klappen bij 80 mph aangegeven. U kunt hier hoger of lager gaan, afhankelijk van uw behoefte. Ik heb de mijne verlaagd naar 105 km/u (65 mph) omdat ik blijkbaar vaak in winderige omstandigheden rijd, waarbij de spoiler zelfs bij lagere snelheden helpt.

View attachment 46803
Ik heb verschillende instellingen getest in deze specifieke GeschwSchwEinf1-parameter (die ik op 55 km/u heb gezet) zonder de GeschwSchwAusf1-parameter te wijzigen (ingesteld op 125 km/u), maar de spoiler klapt altijd uit bij dezelfde snelheid (ongeveer 78 mph).

Daarom lijkt de GeschwSchwAusf-parameter mij de uitklapsnelheid van de spoiler te zijn, terwijl de GeschwSchEinf1-parameter de intreksnelheid lijkt te zijn. Hier zijn twee redenen voor: (1) Ik kan de "Einf1"-snelheid niet hoger instellen dan de "Ausf1"-snelheid. Er treedt een fout op bij het schrijven van de code. Dat betekent dat de "Ausf1"-snelheid altijd hoger moet zijn dan de "Einf1"-snelheid, en (2) als ik naar deze parameters kijk in de PIWIS-simulatiemodus, staat de "Ausf1"-parameter op 120 km/u, terwijl de "Einf1"-parameter op 80 km/u staat (zie screenshot hieronder).

Dit is een indicatie dat de uitklapsnelheid is ingesteld op de "Ausf1"-parameter, terwijl het intrekken is ingesteld op de "Einf1"-parameter.

Met dat in gedachten heb ik de uitklapsnelheid ingesteld op 95 km/u (~60 mph) en de intreksnelheid op 55 km/u (~35 mph). Ik test dit morgen.

Enige sterke meningen over deze logica? Misschien is dit al opgelost in verdere berichten onder degene waarop ik reageer, maar na het lezen van een aantal ervan, lijkt het verwarrend.

Image

#61 ·